prostia e somnul profund al inteligentei


asa cum am zis, azi terminam ceea ce am inceput ieri.cred ca ar fi o gramada de exemple a unor inventii menite sa ne imbunatateasca viata si pe care le-am deturnat. adica nu le-am deturnat ci le folosim ca sa ne "imbunatatim" excesiv viata. are rost sa mai zic de televizor? nu. nu cred.

intr-adevar, oamenii au trait greu si trebuiau sa faca fata la o multitudine de sarcini care de multe ori ii extenuau. da. erau rupti de oboseala fizica. lucrau zi-lumina, ca sa poata sa isi intretina familia iar seara de multe ori cadeau franti de oboseala.

intr-un fel am scapat de oboseala fizica. inca exista, dar nu la un nivel atat de ridicat. in schimb am inlocuit ceva natural cu ceva nu chiar asa de natural, zic eu. am inlocuit oboseala fizica cu cea psihica si mentala.

cand esti obosit fizic, faci un dus fierbinte, bei un ceai, te bagi in pat si te trezesti odihnit. in majoritatea cazurilor asa se intampla. nu vorbesc aici de exceptii. dar cand mintea iti e obosita, nu poti sa te recuperezi in urma unui somn. eventual un somn de cateva saptamani.

cu totii acuzam lipsa de oameni care sa fie adevarati lideri de generatie. oameni integri. oameni care sa fie vocea adevarata a unor oameni si nu a unor sondaje de televiziune. oameni cu coloana vertebrala a caror cuvant sa insemne ceva. oameni a caror da sa insemne da iar nu sa insemne nu.

probabil gresesc. dar iata ce am observat. cu cat oamenii is crescuti in puf si nu is pusi de mici sa se loveasca de probleme, pot fi asemuiti cu niste copaci de sera : inalti, frumosi, estetici, dar cu radacini slabe, care atunci cand sunt pusi in natura, la prima furtuna adevarata se vor frange.

un copac care creste singur in natura, da, poate creste inestetic, poate fi stramb, poate avea mai multe crengi pe o parte si mai golas pe cealalta, dar va asigur ca acel copac are radacini adanci.

nu ati observat paradoxul acesta? cu cat copiii au de toate si parintii le ofera pana si luna de pe cer, cu atat devin mai nefericiti si mai mizerabili? citeam o statistica la un moment dat, care afirma ca generatia de dupa 1990, de dupa caderea blocului sovietic, e cea mai depresiva generatie. si asta in ciuda faptului ca au totul.

cu cat au mai multe cu atata sunt mai plictisiti si cauta altceva. din nefericire nu exista altceva. nu mai au la ce sa viseze. ca sa nu ma intelegeti gresit. eu cand eram mic visam sa am o minge de fotbal de piele, sa am o chitara a mea... vise care par asa banalitati acuma pentru altii.

daca as avea puterea de a schimba ceva, stiti ce as face? as interzice accesul pruncilor la televizor si calculator pana pe la 15-16 ani. le-as arata ce inseamna sa fugi si sa te joci descult pe-afara pana la 21 seara. as pune accent pe jocul fizic si interactiunea dintre ei. le-as da dulciuri o data sau de doua ori pe saptamana si doar ca si premiu.

cred ca ar trebui sa punem accentul pe moderatie. sa invatam sa ne abtinem de la minunile tehnice. si asta sa o facem pana nu ne vor acapara cu totul si nu vom mai avea scapare.

si cred ca schimbarea viitorului nostru poate sa inceapa cu pruncii. noi oricum suntem prea incapatzanati...

istoria ne invata ca nu invatam nimic din istorie...

8 Comments »

  • Dragul meu, nu contenesc sa ma uimesc de ideile tale! Tu sigur nu ai 40 de ani? :D
    Eu mi-am crescut pruncul fara televizor. Iar cand risca sa petreaca periculos de mult timp in fata calculatorului, ieseam cu el la plimbare, la cumparaturi, inventam activitati atractive ca sa traiasca in lumea reala. A fost o decizie buna, depun marturie! :)

  • gravatar gaby

    felicitari Mihai!inca un post reusit...am citit si aseara blog-ul tau,dar din lipsa de timp nu am lasat un comment...
    sunt multe puncte de vedere din care poate fi privit acest aspect..si pe mine m-a preocupat acest fenomen..eu il numesc "gap generation"...impartasesc o parte din nostalgia ta fata de vremurile copilariei noastre...tin minte ca era o perioada cand ne trimteam mailuri cu diferentele acute dintre generatii,in care incercam sa rememoram o parte din perioada frumoasa a copilariei...aveam alte jocuri,alt gen de distractie,alte valori morale...era total diferit..Noi eram ei care se bucurau din lucruri marunte,noi eram cei care citeau tot ce le pica in mana...Cati din tinerii de zi au auzit de Steihardt,de Hugo,de Baudelaire?cati stiu sa rezolve o integrala de volum?
    Am fost numiti "generatia de sacrificiu",si am sperat ca putem schimba ceva..din pacate nu cred ca a fost asa...(asta imi aminteste de un filmulet video al lui Tudor Chirila,[URL]http://www.youtube.com/watch?v=KjS7djkCHTI[]/URL,sper sa nu fie considerata reclama)
    Am crezut ca putem schimba ceva dar ne-am pierdut in "atele" unui sistem defectuos....Pentru mine totul a fost mascarada....incepand de la revolutie,care a fost doar un mod sinistru de a pune mana pe putere....revolutia a fost o mare diversiune...nu au fost teroristi...au fost doar oameni naivi care s-au impuscat intre ei.. si-au dat viata pentru a obtine libertatea si democratie...suntem oare liberi?unde e democratia la care am visat?Romania se zbate intr-o interminabila perioada de "tranzitie"...am fost mintiti cu "luminita de la capatul tunelului"..te intrebi de ce tinerii din ziua de azi au alte preocupari?sunt multe de raspunsuri...in primul rand invatamantul e la pamant...se fac multe reforme dar se aplica prost...incercam sa copiem pe altii dar nu stim sa ne pliem pe sistemul lor...si nu e de mirare ca ca apare dezisteresul pentru educatie...ce iti ofera statul?pentru un loc de bugetar iti trebuie pile...nu vrea valori..statul te vrea indoctrinat..tone de informatie memorata,pe care nu vei avea posibilitatea sa o folosesti..atunci nu iti ramane decat sa muncesti in mediul privat,multe ore de program neplatite,cerinte multe...etc...

  • draga arcadia... in 14, 13 ani voi ajunge si la 40 :) pana atunci insa voi continua sa fac parte din generatia douazecistilor:)) daca pot spune asta. ma bucur ca mai exista oameni care gandesc ca mine... sau eu ca ei:)

  • gabi? stii ce ma intrebam eu cand scriam postul asta? ma intrebam daca cei care au luptat si au murit pentru schimbare, daca ar avea posibilitatea sa vada pentru ce au iesit in strada in decembrie 89, oare ar mai iesi?

    eu numesc generatiile mult mai tinere generatiile "pro, stii si castigi!" o gluma fina pentru urechi grosolane :)

  • gravatar gaby

    scuze daca am fost cam ambiguu..am sarit uneori de la o ideea la alta,dar uneori nu imi pot stapani repulsia..ar fi multe de spus...multe ideii...multe puncte de vedere...poate o sa imi gasesc timp sa imi astern ideile pe un blog....sau prin raspunsuri la post-urile tale...imi regasesc multe idei care m-au "framantat" pe blogul tau...poate de accea imi place asa mult...inca o data felicitari!
    sa auzim de bine!

  • stai linistit. si eu am o gramada de ganduri iar sa le pun in ordine... e foarte greu. daca te hotarasti sa iti deschizi blog sa stii ca vei avea cel putin un cititor in persoana mea.
    si sa stii ca ajuta enorm sa iti scrii gandurile.
    iti pun link-ul cu tudor chirila aici ca sa mearga la primul click, sa nu se apuce lumea sa faca copy paste si altele care sunt lucruri prea grele pentru unii:D

  • gravatar Rox harbuz

    Ai desenat frumos in cuvinte astazi. Sunt adevarate spusele tale. Am dat aprobator din cap in gand citind postul. Stii tu...mintile luminate gandesc la fel:)

  • multumesc Rox :) ma bucur ca inca gandim la fel:D

Leave a comment