prietenul la nevoie se.... dispare.


fiecare dintre noi, cei normali, avem cate-un prieten la care apelam atunci cand nu stim ce sa facem. cand nu stim daca sa fim mov sau verde, daca vrem inghetata sau ciocolata, daca am suferit prea mult, daca am suferit prea putin...

si apelam la ei cu toata increderea, pentru ca nu o data ne-au dat un sfat bun care ne-a scos dintr-o gramada de mizerie, sau ne-au aratat un drum posibil pe care l-am ales fara sa gandim prea mult si care ne-a dus unde am vrut sau cel putin in vecinatate.

si nu apelam la ei pentru ca noi am fi mai slabi de inger sau n-am avea personalitate dominanta sau n-am avea coloana vertebrala, ci mergem pe ideea ca doua minti is mai bune ca una singura, iar o minte clara face mai mult decat o mie de minti tulburate.

motivatia din spatele sfaturilor care ni le dau ei si pentru care le acceptam e ca ei sunt in afara noastra, in afara problemei si pot avea o vedere de ansamblu mai buna, un punct de observatie mai inalt, din care pot vedea ceea ce noua ne scapa. ei vad padurea pe care noi nu o vedem din cauza copacilor.

si acum atentie: s-ar putea sa aveti o surpriza. se intampla, independent de circumstantele pe care le-am putea crea sau stapani, ca acel prieten sa treaca exact prin aceleasi probleme ca ale tale si vei ramane stana de piatra sa vezi ca el nu va alege drumul pe care ti l-a sugerat, ci din contra, unul diametral opus.

asta ridica niste probleme. pe deoparte prima mea reactie, de exemplu, ar fi sa ii arunc in fata ca este un mincinos. da. s-ar putea apara mergand pe ideea ca fiecare individ e unic si relationarile sale sunt atat de diferite incat ii permite sa aleaga alt drum.

pe de alta parte poate stia de drumul asta si cand vorbea cu tine, doar ca nu a avut destula incredere in tine incat sa ti-l indice, considerand ca e prea greu si te-ai putea frange sub realitatile acestea si de-aia ti-a sugerat drumul cel mai usor si simplu pentru tine.

care ar fi solutia cea mai buna? preferi un adevar care sa te macine pana intr-acolo ca te va lasa fara vlaga sau o minciuna care iti da speranta si care te va scoate la lumina? daca alegi minciuna... ce fel de lumina va fi cea la care vei ajunge?

un prieten, poate sa iti indice drumurile care i se par cele mai simple si mai usoare. dar uneori nu trebuie sa alegi simplul si usorul. uneori trebuie sa te tarasti pe genunchi si coate pentru a afla raspunsul la intrebarea ta. rareori calea usoara si simpla e si cea mai buna.

am mai spus-o de atatea ori si o mai zic. in fond, alegerea e a noastra si cunoastem ce trebuie sa facem, singurul lucru care ne opreste in a face alegerea e frica de consecinte si atunci apelam la prietenii nostrii incercand asa sa le pasam lor responsabilitatea, sa avem pe cine da vina daca ceva nu iese cum am fi vrut.

a alege e simplu. a trai cu consecintele e mai greu.

6 Comments »

  • gravatar danisz

    Cand cineva iti da un sfat, problema ta a capatat o noua cunoscuta. Mai multe cunoscute, mai mari sanse sa o rezolvi cu succes si rapid. Sfatul e informatie, nu comanda. Un sfat "simplu si usor" nu este fals daca te-a scos din problema. Cand cineva apeleaza la prieteni incercand sa paseze responsabilitatea nu il face slab de inger?

  • dani.. alta era ideea.

    zamfir, nu stiu daca voi ajunge la intalnire. dar voi incerca cel putin sa vin si sa va salut.

  • targuiala de acasa nu e la fel cu cea din targ...

    adica: una e sa simti la rece si alta e sa simti la cald... nu ma refer la a locui in norvegia si la tropice, ci la a se afla in miezul problemei sau nu. eu de exemplu pot zice acum ca niciodata nu o sa vreau sa divortez, si oricine mi-ar cere sfatul daca sa divorteze sau nu, clar, as fi impotriva si as incerca persoana in cauza sa ii dau agrumente conform convingerii mele... incercand totodata sa ascult si sa incerc sa dau sfaturi pentru a remedia situatia... dar daca as fi eu in situatia respectiva s-ar putea sa nu ma las convinsa de nici o parere... zicandu-mi ca nu imi pot da sfaturi cei ce nu sunt in pielea mea, ca fiecare caz e diferit, ca etc etc...

    mai mult, cred ca depinde si de faptul ca persoana ce iti da anumitul sfat acum cand esti tu intr-un impas e probabil, ba chiar foarte probabil sa se schimbe si sa ajunga la alte convingeri, si in momentul in care e pusa in aceeasi situatie deja sa vada problema din alt unghi... aici intervine factorul timp... deseori ne schimbam convingerile si punctele de vedere... poate prea deseori:-"

    pot fi si solutiile tale, dar vreau sa cred ca lumea e mai prietenoasa decat atat;)

    si imi place mult de tot concluzia ta: sfaturile ne pot indruma, dar mereu cei care iau decizia si care sunt responsabili atat pentru alegeri cat si pentru consecinte tot noi ramanem;)

    iti doresc sfatuitori cat mai intelepti;)

  • multumesc yonne:)

  • Observ că m-ai categorisit printre: oameni care is buni... aproape la fel de buni ca mine!= Mă mai străduiesc!

  • sa stii zamfir ca asta poate insemna si altceva. si anume ca esti mai bun ca mine si ca eu vin in urmarirea ta:)

Leave a comment